lördag 8 maj 2010

Kvällens middag



Kvällens middag blir Svenska kräftor och den Schweiz nationalrätten Raclette.
Kräfterna kommer grannen med, Svenska hemkokta kräfftor går inte av för hackor. och osten köpte vi i Schweiz när vi var där över jul och nyår. Men jag älskar raclette, det är något som jag är uppvuxen med. När jag var mellan 3-12 år och mina föräldrar åt raclette skrek både jag och min bror att det luktade illa och vi ville inte smaka. Mor beställde då racletten från sin väninna som bor i Schweiz då den inte fanns att köpa i Sverige på 70-talet. Jag minns att brevbäraren ringde hem till min mor och bad att hon skulle hämta sitt paket på posten då det luktade väldigt illa på postkontoret. När man blir äldre så samlar man vuxen poäng, och när jag var 18 år så började jag äta med en viss reservation. Nu ÄLSKAR jag det. Jag ser fram emot kvällens middag, och till denna meny serveras sedvanlig nubbe till kräfterna och ett gott vitt vin till racletten. Varför vänta till det är Kräfft säsong när man kan njuta av det goda hela året. Man lever bara en gång.
Jag önskar er en trevlig lördags kväll.
/Anne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails