måndag 15 november 2010

Har blivit med Josef Frank!



Nu är frågan om man har blivit "vuxen"? Josef Frank för mig har varit textilier och övrig inredning som man har hittat hemma hos mor och far, farmor och mormor. Det har alltid funnits där när man var yngre. Det är klassiskt på något vis. Men jag har inte tyckt att det har varit min stil. Men nu har jag hittat dom här tablett underläggen som har alla 5 världs delaran. Svart och vit. Det är vad som passar hemma hos mig just nu. Ja.. Jag kanske har blivit vuxen nu, man lägger pengarna på mer kvalitet saker i vardagen är på sådant som man tröttnar på och som går i runda arkivet efter ett tag då det trendiga inte är trendigt längre. Jag är nog mer den som gillar klassisk stil hemma hos mig.

Jag måste berätta en hemlighet. När man får gardiner som är ny tvättade och upphängda och så häger dom inte rakt på långsidorna utan i en trevlig båge. Då kan jag berätta att du inte har klippt bort stadkanten på dina gardiner när du har sytt dom. "Fuskat" helt enkelt. Det har alltså inte med sömnaden att göra som många tror. Man ska ALLTID klippa bort stadkanten. Detta är för att tyget krymper mer än vad stadkanten gör. Visst det tar lite extra tid med att klippa långsidorna men de är det värt.



Det finns en del som inte fållar långsidorna på sina gardiner alls. Och då undrar man varför? Jag har Tex, sätt att man har vackra Josef Frank gardiner i ett rum som man låtit stadkanten vara kvar på. Varför då? Jo.. Man tycker att texten med JF som står tryckt upprepade gånger på stadkanten ska synas. Varför? Så att alla mina gäster som besöker mig ska se att jag har JF gardiner. Har man JF gardiner och får gäster och dom känner till JF så vet dom hur mycket pengar som hänger i dina fönster. Kommer en gäst som inte vet vem JF är så spelar det ingen roll om du har en synlig stadkant eller inte. Det som spelar roll här är hur fint dina gardiner kommer att falla som är rätt sydda.

Ta lite extra tid på dig att klippa bort stadkantern nu när du ska sy dina julgardienr, resultatet kommer att bli mycket bättre.


Jag önskar er en trevlig Måndag.
Anne


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails